Anmeldelse af Sportsernæring til løbere – Spis før, under og efter du løber

Spis før under og efter du løber

Hi Guys. This is a review of a new Danish book on sports nutrition. As the book is in Danish I will write the review in Danish. Sorry guys

Anmeldelse af Sportsernæring til løbere – – Spis før, under og efter du løber

Bogen er skrevet af Lasse Kristian Suhr, Mathias Kolringen & Rikke Ellekilde Kofoed Larsen

Jeg har længe set frem til en bog som denne, dog ikke specifikt til løbere men nok mere til triathleter, men principperne er meget de samme. De sidste par år har jeg læst mange artikler om kost og ernæring til sportsfolk men har manglet et samlet overblik eller kan man sige opsummering. Det skulle der så være kommet nu, men lever bogen så op til mine forventninger?

Den konklusion må du vente lidt med (eller hoppe ned i bunden og læse).

Jeg så bogen første gang på et Instagram opslag fra en af de løbere jeg følger, jeg spurgte nysgerrigt ind til den og bestilte den straks derefter på nettet. Udover dette gjorde jeg mig ikke meget research men havde alligevel ret store forventninger til bogen.

Da bogen ankom med posten troede jeg faktisk boghandlen havde glemt at komme bogen i pakken. Men den var der, men vil nok nærmere kalde det et hæfte end en bog. Jeg må indrømme at jeg blev lidt skuffet, men lad nu det ligge, det er jo indholdet der tæller. Bogen er på 112 sider paperback og i A5 format ish.

Jeg kastede mig straks over bogen og begyndte og læse.

Det første jeg bed mærke i var sproget. Bogen er skrevet så den er let og læse og forstå med rigtig gode eksempler der understøtter teksten. Indholdet er ok fyldestgørende uden at blive for nørdet og komplekst. Bogen indeholder også eksempler og opskrifter på hvordan man kan gøre sit energiindtag billigere under træning og konkurrence ved at lave sine produkter selv. Jeg læste dette lidt overfladisk da det i mit tilfælde var irrelevant, Jeg kan simpelthen ikke finde den ekstra tid det vil kræve at gøre dette og vælger derfor at betale mig fra det, men ok at vide man kan.  Der var en del sider med store billeder og meget lidt tekst hvilket fik mit til at føle der bare skulle et eller andet i for at fylde de 112 sider ud.

Bogen overholder hvad den lover, den kommer rundt om sporternærring generelt, fortælle om kost og væske strategi før, under og efter træning og løb samt hvad det gør ved din krop. Den vender supplementer som geler, protein-shakes og energibarer og giver dig en generel forståelse for området.

Er du ny løber eller triathlet og interesserer dig for emnet, vil jeg helt klart anbefale denne bog. Den kan spare dig for mange timers googlen på nettet og mange timers læsning af div bøger, artikler og tidsskrifter. Har du været i gamet i nogle år og har en generel forståelse for området, så for du nok ikke så meget for dine penge andet end en god og let læselig opsummering.

/PF_TRI

Sportsernærring for løbere

Be the first to comment on "Anmeldelse af Sportsernæring til løbere – Spis før, under og efter du løber"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*